تجزیه و تحلیل فرصت های بازار سیمان
مدیریت - بازاریابی- گردشگری- توسعه شهری
سید سجاد اسبقی- کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تبریز
درباره وبلاگ


سیدسجاداسبقی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی(گرایش بازاریابی بین الملل) سلام بر دوستان عزیز این وبلاگ با هدف تبادل اطلاعات در زمینه مدیریت - بازاریابی - گردشگری در خدمت کلیه دوستان خواهد بود.کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش محفل ساکت غم خوردن نیست حاصلش تن به قضا دادن و پژمردن نیست زندگی خوردن و خوابیدن نیست زندگی حس جاری شدن است زندگی کوشش و راهی شدن است امیدوارم از راهنمائی دوستانی که دستی به قلم دارند بی نصیب نمونم. نیستم محتاج نگاهی که بلغزد بر من خودم هستم و تنهایی و یک حس غریب که به صد عشق و هوس می ارزد.... .هر کس به چیزی تبدیل می شود که بدان عشق می ورزد.اگر سنگی را دوست داشته باشد سنگ می شود اگر هدفی را دوست بدارد ،به آن هدف تبدیل می شوداگر به فردی عشق ورزد آن فرد می شود اگر به خدا عشق بورزد خدایی می شود وحال انتخاب با ماست .
آخرین مطالب
نويسندگان

تجزیه و تحلیل فرصت های بازار سیمان: میر سجاد اسبقی ، کارشناسی ارشد EMBA(گرایش بازاریابی بین الملل)، کارمند فروش کارخانه سیمان

فعالیت های اصلی

در اولین مرحله از فرایند مدیریت بازاریابی در صنعت سیمان، با انجام یک سری فعالیت ها شامل موارد زیر می توان به تجزیه و تحلیل  فرصت های بازار سیمان پرداخت:

  • مدیریت اطلاعات بازاریابی در صنعت سیمان
  • اندازه گیری تقاضای بازار سیمان
  • بررسی محیط بازاریابی
  • تجزیه و تحلیل بازار مصرف کنندگان سیمان و رفتار خریداران محصولات سیمانی
  • تجزیه و تحلیل بازار تجاری سیمان
  • تجزیه و تحلیل صنایع و شرکت های سیمانی رقیب
  • تعیین قسمت بازار و انتخاب بازارهای هدف

تهیه اطلاعات مرتبط با بازار سیمان

مدیران شرکت های سیمانی چگونه به تغییر خواسته های مشتریان ، ابتکار عمل رقیبان جدید ، تحول در کانال های توزیع و غیره پی می برند؟

در پاسخ به این پرسش، مدیران باید نسبت به تهیه اطلاعات مرتبط با بازار سیمان و استفاده از آن اقدام کنند ، زیرا عواملی چند موجب تحول در بازار سیمان شده و نیاز به اطلاعات بازاریابی را ضروری ساخته که از جمله این عوامل می توان این موارد را بر شمرد:

  • عبور از بازاریابی محلی به بازاریابی فرامنطقه ای و صادراتی : با افزایش روزافزون تولید داخلی سیمان گستره جغرافیایی وسعت بیشتری یافته و نیاز مدیران به اطلاعات، بیشتر و وسیع تر از گذشته می شود.
  • عبور از نیازهای خریدار به خواسته های او : با افزایش تعداد تولیدکنندگان و تنوع محصولات سیمانی ، خریداران از فرصت انتخاب بیشتری برخوردارند . به همین دلیل، برای آینده نگری درباره عکس العمل خریداران نسبت به ویژگی، کیفیت و سایر ویژگی های متفاوت، فروشندگان باید به تحقیقات بازاریابی روی آورند.
  • عبور از رقابت بر سر قیمت به رقابت غیر قیمتی : فروشندگان با استفاده هرچه بیشتر از برند، علامت تجاری ، تنوع کالاها ، تبلیغات و تبلیغات پیشبرد فروش ، به اطلاعاتی درباره اثربخشی این ابزارهای بازاریابی نیازمند می شوند .

مهم ترین تحول فناوری امروز در حیطه مدیریت بازاریابی و تحقیقات بازار ، پیدایش سیستم های ثبت داده ها به صورت کامپیوتری است . با این وجود بسیاری از شرکت های سیمان از دانش و مهارت اطلاعاتی بی بهره اند ، اغلب این واحدها فاقد دایره تحقیقات بازاریابی هستند و واحدهایی هم که این دوایر را دارند، دوایر تحقیقات بازاریابی شان کوچک بوده و کار این دوایر به پیش بینی های روزمره ، تجزیه و تحلیل فروش و بررسی های اتفاقی محدود است . علاوه بر این بسیاری از مدیران از اطلاعاتی که در اختیار آنان گذاشته می شود، ناراضی هستند. گلایه های این مدیران اغلب در این زمینه ها است :

  -    آن ها به طور دقیق نمی دانند اطلاعات حیاتی و مهم در کدام قسمت شرکت نگه داری می شود .

-     اطلاعاتی که در اختیار آنان گذاشته می شود یا اغلب به قدری زیاد است که قادر به استفاده از آن نیستند یا آن قدر کم است که نیاز آن ها را برآورده نمی کند .

-     اطلاعات مهم اغلب در زمان مقتضی در اختیار آن ها قرار نمی گیرد .

-      مدیران در مورد درستی اطلاعاتی که دریافت می کنند، تردید دارند.

در شرایط امروز بازار سیمان ، اطلاعات خوب ممکن است باعث برتری یک شرکت نسبت به رقیبان شود .

شرکت های سیمانی می توانند فرصت های بازار را با هدف به حداکثر رسانیدن سود آوری و انتخاب بازارهای هدف از طریق بررسی بازار و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز ارزیابی کنند. برای این ارزیابی، پیش بینی تقاضای فعلی و آینده بازار سیمان ضروری است .

سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS)

هر شرکت سیمانی باید امکان فراهم آوردن اطلاعات بازاریابی را برای مدیران و کارشناسان بازاریابی خود ایجاد کند. سیستم اطلاعات بازاریابی ( Marketing Information System )  ابزاری برای پاسخ به نیاز این دسته از مدیران است .

سیستم اطلاعات بازاریابی شامل افراد، تجهیزات و روش های جمع آوری، دسته بندی و تجزیه و تحلیل، ارزیابی و توزیع اطلاعات ضروری، به موقع و درست به افرادی است که در حیطه بازاریابی تصمیم گیرنده اند.

در شرکت های سیمانی، با تهیه یک سیستم جامع و بهره مندی از فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری می توان حجم قابل توجهی از داده های مربوط به بازار ، فروش و مالی را جمع آوری و تجزیه و تحلیل نمود و در قالب گزارش های سیستمی به مدیران بازاریابی و مدیران ارشد شرکت ارائه کرد .

 

اجزای سیستم اطلاعات بازاریابی

  1.  سیستم مدارک داخلی

اساسی ترین سیستم اطلاعاتی که مدیران بازاریابی از آن استفاده می کنند ،سیستم مدارک داخلی شرکت است . در سیستم مدارک داخلی شرکت، گزارش هایی در مورد سفارشات ، فروش ، قیمت های فروش ، سطوح موجودی ، اسناد دریافتنی ، اسناد پرداختنی و ... یافت می شوند. مدیران بازاریابی با تجزیه و تحلیل این اطلاعات فرصت ها و تهدیدات با اهمیت را شناسایی می کنند.

  1. سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی

در حالی که سیستم مدارک داخلی ، داده های نتیجه (Result Data) را ارائه می دهد، سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی داده های رویدادها  (Happening Data) را عرضه می دارد.

یک سیستم اخبار و اطلاعات بازاریابی، مجموعه ای از روش ها و منابعی است که مدیران برای دستیابی به اطلاعات روزمره درباره تحولات محیط بازاریابی از آن استفاده می کنند .

  1. سیستم تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی را نباید با تحقیقات بازار اشتباه گرفت ، تحقیقات بازار با کنکاش در یک بازار خاص فقط یکی از اجزای تحقیقات بازاریابی است.

تحقیقات بازاریابی ، طراحی و جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و ارائه نظام مند داده ها و یافته های مربوط به یک وضعیت خاص بازاریابی بوده که شرکت با آن مواجه شده است .

یک شرکت سیمانی به شیوه های مختلفی می تواند به انجام تحقیقات بازاریابی اقدام کند. بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا دوایر تحقیقات بازاریابی دارند. مدیریت تحقیقات بازاریابی، تحت نظارت معاونت مدیر عامل در امور بازاریابی است و به عنوان مدیر بررسی ، اداره کننده ، مشاور شرکت و حامی و طرفدار انجام وظیفه می کند.

فرایند تحقیقات بازاریابی

فرایند تحقیقات بازاریابی شامل مراحل زیر است:

1)     تعریف موضوع و تعیین اهداف تحقیق

2)     تهیه طرح تحقیق : شامل منابع تامین داده ها ، شیوه انجام تحقیق ، ابزار و وسایل تحقیق ، طرح نمونه گیری و روش های تماس

3)     جمع آوری اطلاعات : پرهزینه ترین و خطاپذیرترین مرحله که باید با دقت انجام شود.

4)     تجزیه و تحلیل اطلاعات : به کارگیری بعضی از تکنیک های پیشرفته آماری و مدل های تصمیم گیری برای دستیابی یافته های بیشتر.

5)     ارائه یافته های تحقیقات : آن دسته از یافته هایی که به تصمیم های اصلی بازاریابی مدیریت مرتبط هستند، باید ارائه شود و نباید مدیریت را با اعداد و ارقام یا تکنیک های آماری گیج کننده درگیر کرد.

 

موانع استفاده از تحقیقات بازاریابی در صنعت سیمان

  • عدم نگرش دقیق و درست برخی مدیران نسبت به تحقیقات بازاریابی
  • تفاوت در استعداد پژوهشگران بازاریابی
  • یافته های دیرهنگام و گاه پراشتباه تحقیقات بازاریابی
  • تفاوت در تفکر بسیاری از مدیران صنعت سیمان و پژوهشگران بازاریابی که اغلب مانع روابط سازنده می شود. 
  1. سیستم پشتیبانی تصمیم گیری بازاریابی (MDSS)

یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری بازاریابی (Marketing Decision Support System) مجموعه ای از داده ها ، سیستم ها ، ابزارها و تکنیک های هماهنگ همراه با نرم افزار و سخت افزار پشتیبان است که یک سازمان به وسیله آن اطلاعات مناسب را از بخش اقتصادی و محیط جمع آوری و تعبیر و تفسیر می کند و آن ها را به مبنایی برای اقدام های بازاریابی تبدیل می کند .

نتیجه گیری

بازاریابی فرامنطقه ای و صادراتی ، توجه جدید بر خواسته های خریداران و گرایش به سمت رقابت غیر قیمتی ، سه تحول عمده ای هستند که نیاز به اطلاعات بازاریابی را در صنعت و بازار سیمان بیش از هر زمان دیگری مطرح کرده اند. سیستم های مدارک داخلی ،  اخبار و اطلاعات بازاریابی ، تحقیقات بازاریابی و پشتیبانی تصمیم گیری ، چهار جزء تشکیل دهنده سیستم اطلاعات بازاریابی هستند.

کشف و دستیابی به فرصت ها یکی از دلایل اصلی انجام تحقیقات بازاریابی است . پس از اتمام کار تحقیقات ، شرکت های سیمانی باید درباره فرصت ها و این که وارد کدام بازار شوند تصمیم بگیرند. هر شرکت سیمانی پس از ورود به بازار باید بر اساس برآورد تقاضا ، فروش خود را پیش بینی کند.

منابع

  1. کاتلر، فیلیپ، مدیریت بازاریابی،، ترجمه دکتر بهمن فروزنده
  2. مقاله "فرایند مدیریت بازاریابی در صنعت سیمان" ، ماهنامه سیمان ، شماره 153
  3. مقاله "مهندس گرایی در مدیریت صنعت سیمان " ، ماهنامه سیمان ، شماره
  4. مقاله : مجید باقری سرخی . ماهنامه سیمان ، شماره 172

نظرات شما عزیزان:

تحقیقات بازار
ساعت11:23---4 دی 1393
ممنون از وب خوبتون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها